A A A K K K
для людей із порушенням зору
Білокоровицька громада
Житомирська область, Коростенський район

Освіта

НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА

Нова українська школа  цеключова реформа Міністерстваосвіти і науки. Головна мета – створити школу, у якій буде приємнонавчатись і яка даватимеучням не тількизнання, як цевідбувається зараз, а й вміннязастосовуватиїх у житті.

НУШ – це школа, до якоїприємноходитиучням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятисьвисловлювативласну думку та бути відповідальнимигромадянами. Водночас батькам тежподобаєтьсявідвідуватицю школу, адже тут пануютьспівпраця та взаєморозуміння.

Реформа НУШ розрахована на роки, адженеможливошвидкозмінитиосвітнютрадицію, щоплекалася в Україніпротягомдесятківроків. Протезмінивжерозпочались, і Міністерствоосвіти і науки робить усе, аби вони булиневідворотними. Зокрема, у вересні 2017 року булоухваленоновий закон “Про освіту”, якийрегулюєосновні засади новоїосвітньоїсистеми. На черзі  ухвалення нового закону “Про загальнусереднюосвіту”, в якому буде більш детально розкритозміни, та затвердження нового Державного стандарту початковоїосвіти.

Новий Стандарт початковоїосвітипередбачає, щовчителіпрацюватимуть за іншимипідходами, тому МОН спільно з громадськоюспілкою “Освіторія”, міжнародним фондом “Відродження” та студією онлайн-освітиEdEraпроводитьнавчаннявчителів, яківчитимутьпершікласинаступного року.

Основні засади реформишкільноїосвітивикладено в Концепції Нової української школи. (Englishversion) Там визнайдетеінформацію про цінностіреформи (як-от орієнтація на учня, педагогіка партнерства, справедливефінансуваннятощо), основнікомпетенції та візію, якиммає бути випускник НУШ.

Також для інформування про перебігреформи та їїключовіпозиціїбуло створено сайт «Нова українська школа» у партнерстві з громадськоюорганізацією «Смарт освіта».

ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ ДЛЯ УЧНІВ?

Ключовазміна для учнівстосуєтьсяпідходів до навчання та змістуосвіти. І ми, у Міністерствіосвіти і науки, переконані, щоце – головне. Адже мета НУШ  виховатиінноватора та громадянина, якийвмієухвалювативідповідальнірішення та дотримується прав людини.

Замістьзапам’ятовуванняфактів та визначень понять, учнінабуватимуть компетентностей. Це – динамічнакомбінаціязнань, умінь, навичок, способівмислення, поглядів, цінностей, іншихособистихякостей, щовизначаєздатність особи успішносоціалізуватися, провадитипрофесійну та/абоподальшунавчальнудіяльність. Тобтоформується ядро знань, на яке будутьнакладатисьумінняцимизнаннямикористуватися, цінності та навички, щознадоблятьсявипускникамукраїнськоїшколи в професійному та приватному житті.

Список компетентностей, яких набуватимуть учні, уже закріплено законом «Про освіту». Вінскладався з урахуванням «Рекомендації Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти в продовж життя» (від 18.12.2006 р.):

  • вільневолодіння державною мовою;
  • здатність спілкуватися рідною (у разівідмінності від державної) та іноземнимимовами;
  • математична компетентність;
  • компетентності у галузіприродничих наук, техніки і технологій;
  • інноваційність;
  • екологічна компетентність;
  • інформаційно-комунікаційна компетентність;
  • навчання впродовж життя;
  • громадянські та соціальнікомпетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
  • культурна компетентність;
  • підприємливість та фінансоваграмотність.

Також Державні стандарти можуть розширювати цей список.

Спільними для всіх компетентностей є так звані наскрізні вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінюва тиризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Щоб набувати компетентностей, школярі навчатимуться за діяльнісним підходом – тобто частіше щось робитимуть, замість сидіння за партами і слухаючи вчителя. Також Концепція НУШ пропонує впроваджувати інтегроване та проектне навчання. Такий спосіб сприяє тому, що учні отримують цілісне уявлення про світ – адже вивчають явища з точки зору різних наук та вчаться вирішувати реальні проблеми за допомогою знань з різних дисциплін.

А ще реформа – це про освітнє середовище. І це, насамперед, не техніка чи меблі. Хоча завдяки децентралізації фінансування шкіл збільшилося, і в багатьох навчальних закладах поступово оновлюється матеріально-технічна база.

Зміна освітнього середовища – це зміна ставлення до дитини: повага, увага до неї і прагнення знайти оптимальний спосіб для її ефективного навчання. Саме такою буде Нова українська школа.

ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ?

Учитель  целюдина, на якій тримається реформа. Без неї чи нього будь-які зміни будуть неможливими, тому один з головних принципів НУШ – умотивований учитель. Це означає, що наша мета  сприяти його професійному та особистому зростанню, а також підвищувати його соціальний статус.

Щоб навчати по-новому, вчитель повинен отримати свободу дій – обирати навчальні матеріали, імпровізувати та експериментувати. Цю свободу дає новий закон «Про освіту».

Міністерство освіти і науки пропонуватиме типові навчальні програми, проте будь-який учитель чи авторська група зможуть їх доповнювати або створювати свої. Учитель тепер обмежений лише Державним стандартом. У цьому документі окреслено результати: що мають знати та вміти учні, закінчивши певний етап навчання. Натомість, як дійти до цих результатів, учитель визначатиме сам.

Учитель, який отримав свободу навчати, має отримати й свободу навчатися. І ця свобода теж передбачена реформою. Половину обов’язкових годин підвищення кваліфікації вчитель зможе проходити не в Інститутах післядипломної педагогічної освіти–  а там, де обере сам. Є лише дві вимоги: за п’ять років підвищення кваліфікації має скласти 150 годин, і навчання має відбуватись щорічно.

Зараз Міністерство освіти і науки розробляє процедуру, за якою бюджетні кошти, що виділяються на підвищення кваліфікації вчителів, можна було спрямовувати громадським та приватним організаціям.

А щоб вмотивувати вчителів ще й фінансово, міністерство запровадить сертифікацію. Це добровільна перевірка, проходження якої надасть учителям 20% надбавку до посадового окладу та звільнить від атестації.

ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ ДЛЯ АДМІНІСТРАЦІЇ ШКІЛ?

НУШ  це відповідальна школа, і ми переконані, що навчальні заклади повинні отримати більше свободи дій. Адже відповідальність та свобода йдуть рука об руку.

Тому закон “Про освіту” передбачає кадрову автономію. Тепер директор школи може самостійно призначати своїх заступників, прийматина роботу та звільняти педагогічних працівників.

Окрім того, керівники шкіл (як і вчителі) уже приймаютьсяна роботу за строковим контрактом. Директор школи обирається за конкурсом. Одна людина зможе бути на цій посаді не більше двох термінів по 6 років (якщо особа призначається на цю посаду вперше, перший термін складатиме 2 роки). Після ця людина зможе обіймати інші посади в цій школі або ж брати участь у конкурсі директорів в іншій школі.

ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ ДЛЯ БАТЬКІВ?

Один з принципів Нової української школи  партнерство, у тому числі між школою та батьками. Батьки можуть створювати свої органи громадського самоврядування, а отже – впливати на освітній та виховний процеси.

Відтепер батькам легше контролювати фінанси школи. Усі навчальні заклади, які отримують публічні кошти (це, наприклад, бюджетні кошти та благодійні внески), зобов’язані оприлюднювати свій кошторис та інформацію про витрати. І батьки теперможуть здійснювати перерахування благодійних внесків цілеспрямовано на школу, а не збирати готівкові кошти, якідуже складно обліковувати.

Співпраця між усіма учасниками освітнього процесу – учителів, учнів, адміністрацій та батьків – наріжний камінь, який допоможе досягти всіх інших результатів. Адже тільки так можливо втілити головну мету: змінити освітнє середовище, впровадити навчання для життя. 

І врешті – зробити українську школу відкритою, цікавою та сучасною.

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь